Monday, June 27, 2011

Healthy Malakai 畫一個健康的凱凱

Malakai LOVES crafts.  He always wants to do a craft, such as making signs for his garden so we know what vegetables are growing, and his new latest craze: making rockets out of water bottles.  

凱凱非常喜愛美術勞作。他常常想做這個做那個。
例如他想替他照顧的植物做一個標示,讓我們知道哪些蔬菜有在長大。
最近,他的瘋狂想法是用水瓶做一個火箭….

In May we did a fun craft together when Jordan was at school late.  After the activity , we found that not only it was it fun, it was meaningful too!
  So I thought I’d share it with you.

五月的時候,我們利用凱凱爸爸必須晚歸的時間,一起做了一個有趣的美術活動。
做完以後發現這真是一個好玩又有意義的活動,跟大家分享。


Instead of just tracing his hand on paper, like most kids love to do, I told him we'd do his whole body.  He was really excited.
 
很多孩子都喜歡把自己的手描在紙上。
這次我們不只描手,我告訴凱凱,這次,我要把他的全身描下來…
他非常興奮。


I asked him to lie down on a big piece of paper.  It was hard for him to stay still because he is so ticklish.  It was a lot of fun watching him giggle.
我請他躺在一張大紙上….
很難讓他好好躺著,因為實在太癢了。
不過看他癢的格格笑,真的好有趣。

After I traced his body, I asked him what was missing.  He told me he needed hair, eyes, ears, a nose...etc.   Then he instructed me on what clothing to draw on him.  I also gave him a chance to color and draw whatever he wanted on the poster.
 
把他的全身描在紙上後,
我問他”我們少畫了甚麼?
他說還需要畫上頭髮,眼睛,鼻子…。
然後我讓他指揮我用甚麼顏色,也給他機會塗色及畫上他想畫的東西。



Besides it being an art project though, I thought it would be good to talk about what makes us healthy.

我想到這個活動可以不只是一個美勞活動,我可以利用這個機會來教他甚麼東西可以讓我們身體健康。

I had him list out things that made his tummy healthy, like healthy foods. 

我請他列出甚麼東西吃進肚子裡會讓我們身體健康。

I had him list out his favorite activities, like running around and playing on the playground, which makes his body healthy.
 
我請他列出能幫助我們健康,他喜歡的體能活動。
例如跑步,在操場玩等等

I told him about things he can do to make his mind healthy, like reading, writing stories, and singing songs.

我也告訴他做甚麼會給他一個聰明健康的腦袋瓜子,
例如閱讀,寫故事或唱歌。

Then we talked about things that make his heart healthy, like being kind to others, and helping people, and not fighting.

然後,我們談做甚麼會讓他的心健康,
例如對人親切,厚道,幫助他人,不與人爭吵。

He had so much fun!  When Jordan came home, he was so excited to show his daddy.  He said, "look, daddy!  It's me!  and I'm HEALTHY!"  He was so proud of his work.

那天凱凱玩得非常開心,爸爸回孩時他迫不及待地拿出成品給他看,
凱凱說:”爸爸看,這是我,我好健康”
他對自己作品滿意極了。



This craft doesn't take very much money or effort at all, just some quality time with kids. :)  

這個活動不需要花錢也不需要花太多的努力,
但是可以跟孩子有一個品質很高的共處時光。
我喜歡。

No comments:

Post a Comment